Antara Header Dan Main

Antara Header Dan Main

Blogger-Mu

 

Sunday, March 11, 2007

Bagaimana Menambah [Add Page Element] di antara [Header] dengan [Main]

Header adalah banner atas sesebuah blog. Main yang saya maksudkan adalah kawasan posting. Jadi, menambah di antara 2 kawasan ini.

Teori yang saya gunakan adalah; mengekalkan kawasan main [kawasan posting] dan sidebar asal, dan saya MENAMBAH main2 dan sidebar2.

Ikuti langkah ini. Mula-mula, cari kawasan content. Besarkan witdh untuk content wrapper kepada 980px, witdh untuk wrapper kepada 700px, dan witdh untuk sidebar kepada 250px.


Copy semua kod content ini, dan paste-kan di bawahnya. Namakan content baru ini sebagai content2


Kemudian cari kod ini.
Copy semua dari [div id main wrapper] hinggalah ke [end content]. Paste-kan [div id main wrapper] baru ini SEBELUM kod div id asal ini. Kemudian, tukar namanya kepada main2.

Delete-kan b widget setelah anda menukar main kepada main2. Ada beberapa lagi yang juga kena tukar namanya kepada 2, seperti sidebar2 dll. Tengok rajah. Setelah anda delete b widget, ia akan jd seperti rajah di bawah. Kawasan itu kosong. Tetapi kod yang lain masih kekal.


Kemudian, pergi ke kawasan content2 yang kita tambah tadi. Tukarkan float dari left kepada right, dan right kepada left.

DARI
KEPADA

Kalau anda save sekarang, anda akan melihat sudah ada 2 main, dan 2 sidebar. Main 1 berada di sebelah kiri, dan main 2 di sebelah kanan. Sidebar1 di sebelah kanan, dan sidebar2 di sebelah kiri.

Sekarang, kita akan mendelete main2, kerana tak mahu kawasan posting keluar di blog dua kali, dan kita akan gantikannya dengan sidebar baru yang akan ditambah. Ikuti langkah berikutnya.

Pergi ke [div id main2] dan delete kawasan yang ditanda.

Kemudian copy [div id sidebar2] di bawahnya, paste-kan di tempat main yang kita delete tadi. Namakan sidebar baru ini sebagai sidebar3.

Kemudian cari kod ini.

Copykan dan pastekan di bawahnya. Namakan sebagai sidebar3. Jangan lupa besarkan witdh kepada 460px, dan tukarkan float kepada right dan left. Biar ada right dan left.


Sekarang save. Anda akan ditanya adakah benar mahu delete blog2. Klik confirm dan save. Ini berlaku kerana kita mendelete main2 tadi.


Selesai. Pergi lihat bentuknya di page element anda. Anda dapati, sudah ada add page element di antara header dengan main posting.


Selamat mencuba.

No comments: