Antara Header Dan Main

Antara Header Dan Main

Blogger-Mu

 

Saturday, April 12, 2008

Mencipta/Membina Menubar

[Entri ini diedit semula pada 20Jun 2008, sebab ada nota tertinggal. Nota itu ditambah di akhir entri ini.]

Seorang kawan meminta saya membuatkan tutorial ini. Tapi sebenarnya, saya bukan menciptanya sendiri, tetapi adalah ciptaan hackers yang lain. Kelak kalau saya sudah ada tutorial sendiri mengenai menubar ini, maka saya akan paparkan.

Sebelum itu, kalau saudara tak tahu apa itu menubar, ia adalah seperti gambar berikut.

Atau gambar ini.


Berminat?

Menubar, seteliti saya, ada dua jenis, yang selalu orang-orang kita suka guna. Satu, menubar yang merujuk kepada URL web tertentu. Contohnya, dia mahukan menubar itu kalau diklik, akan menuju kepada web tertentu. Atau yang kedua, menubar yang merujuk kepada label dalam blognya.

Label maksud saya, dalam blog dia itu, dia ada meletakkan label bagi setiap entri, contohnya, ada 10 entri berlabelkan 'komputer', 24 entri berlabelkan 'sukan', ada 33 entri mengenai 'kesihatan', contohnya. Jadi, dia mahu setiap tajuk label ini diletakkan di menubar. Faham kan penjelasan saya?

Saya akan bentangkan yang pertama sahaja dulu. Iaitu, menubar yang dia mahukan, adalah menubar yang merujuk kepada URL web-web tertentu. Jadi, ia dalam 3 langkah mudah.

Pertama, memilih, menubar mana satu anda suka. Sila klik link ini, dan pilih menubar kegemaran anda. Suka yang A kah, B kah, C kah. Kemudian, ingat betul-betul. Contohnya, anda suka Tabs jenis B.

Kedua, menyalin kod Tabs tersebut. Saya ada uploadkan kod untuk semua jenis Tabs itu dalam satu notepad. Di sini. Sila klik kanan, pilih save as, dan muat turun. Kemudian, contohnya anda minat Tabs jenis B, so, sila copy kod untuk Tabs jenis B sahaja, dan masukkan ke Edit HTML anda. Tahu di mana Edit HTML anda? [Layout - Edit HTML]

Sila paste-kan kod tersebut di kawasan yang dipanggil CSS - header. Iaitu SEBELUM kod

]] / b: skin >
< / head >


Setelah anda paste-kan kod HTML untuk Tabs B (contohnya) di situ, sila save.

Ketiga, sila download notepad ini dengan mengklik kanan dan save as. Sila buka notepad itu, anda akan dapati DIV ID nya adalah Tabs F. So, tukarkan kepada Tabs B kalau anda memilih Tabs B. [PENTING]

Kemudian, dalam a href itu, adalah URL yang anda mahukan terpapar sebagai menubar anda. Sila tukar kepada mana-mana link yang anda suka.

[Edit: kemudian, setelah anda ubah URL itu, sila ke 'add page element', pilih HTML dan paste-kan kod-nya di situ.]

Itu sahaja. Selamat mencuba.

1 comment:

El Fiya Gold said...

saya tengok contoh ni, menu bar tu di link ke webpage lain.

Macam mana kalau nak link ke site yg same, tapi content yang lain?