Antara Header Dan Main

Antara Header Dan Main

Blogger-Mu

 

Sunday, April 8, 2007

Meng-hack Template Fairuz Supaya Dapat Memakai Sistem Blogger Baru.

Pernah saya bercanda mahu membina sebuah blog yang memakai sistem blog baru - ada add page element, ada font and color setting - tetapi mahu juga dalam masa yang sama memakai wajah template saya sendiri, BUKAN memakai template asal dari blogger.

Ia semacam dua permintaan yang saling bertentangan. Tapi, akhirnya saya berjaya meng-hack juga [kalau boleh dipanggil hack lah].

Pertama, cuba buka blog Fairuz. Dia masih mengekalkan style blogger lama supaya bebas membuat perubahan. Setakat entri ini ditulis, dia masih kekal dengan style lama.

Saya telah meng-hack (kalau boleh dipanggil hack la) blog dia tapi hack budak-budak hingusan je. Kalau mahu cuba, sila klik kanan link ini, dan save as. Save dalam komputer fail xml itu. Kemudian upload ke blog dengan cara [ pergi ke layout + edit html + browse + upload]

Dengan cara ini, anda telah memiliki blog yang sama seperti beliau. Maksud saya, latar template. Tetapi, memakai sistem blogger baru.

Akhirnya berjaya juga saya hack.


O ya. Gambar wafa tu saya masuk dalam add page element, jadi boleh tukar.Yang asas adalah latar merah biru. Itu pun kalau pandai adobe, boleh tukar juga. Cuma saiz jangan tukar.

Selamat mencuba.

No comments: